Nu e prima dată când merg pe drumul expres Craiova – Pitești sau DEx12, dar abia acum am apucat să scriu despre el.
La momentul finalizării acesta va face legătura dintre orașele Craiova și Pitești într-un regim de viteză apropiat de cel al unei autostrăzi. Ba mai mult, putem spune că aceasta semi-autostradă va lega direct capitala Olteniei de capitala României.
Proiectul are o lungime de 121,18 km și e împărțit în 4 loturi de execuție din care au fost date în folosință numai două:
- Craiova – Robanesti: In executie -> 2025
- Robanesti – Slatina: Deschis -> Apr 2022, Iul 2022
- Slatina – Colonesti: Deschis -> Dec 2023
- Colonesti – Pitesti: In executie -> 2024
La momentul actual cele două porțiuni pe care se circulă (Robanești – Slatina și Slatina – Colonești) reprezintă 59% din totalul DEx12 și însumează 71,6 km.
De când s-a dat în folosință primul tronson între Robanești sau mai bine zis în dreptul orașului Balș că de acolo am mers eu, cred că am circulat de 6-7 ori pe acea bucată din ambele sensuri. Ulterior am condus și pe tronsonul al treilea de câteva ori. Ambele par a fi construite cum trebuie, asfaltul e ca în palmă, iar curbele sunt line.
Pentru mine nu e neapărat un beneficiu din punct de vedere al distanței când merg la țară pe drumul expres pentru că distanța parcursă e ceva mai lungă decât dacă aș alege varianta clasică pe Dealu Negru – Dedulești – Rm. Vâlcea.
Avantajul major pe care l-am resimțit ține de confortul și liniștea pe care le am la volan. Ideea e că nu mai trebuie să schimb vitezele atât de des, nu mai sunt atâtea curbe, viteza e constantă, iar aglomerația încă nu se simte probabil pentru că nu e deschis tot traseul. Când se va finaliza, sigur vom vedea o mulțime de tiruri încărcate cu mașini Ford produse la Craiova și nu numai.
Sunt însă și 2 chestii care nu mi-au plăcut. Prima ține de zonele de servicii care nu sunt deschise, cred că acum 3 luni puteai intra doar într-un singur spațiu de servicii. Asta cred că se va rezolva fără probleme.
Al doilea inconvenient e despre lipsa benzii de urgență. Am prins de Paște super aglomerație din cauză că mașinile trebuiau să iasă de pe Drumul Express pe DN și abia aveai unde să te retragi dacă se întâmpla ceva nasol. În cazul unui accident șirul de mașini s-ar întinde pe kilometri întregi, iar ambulanțele ar ajunge cu greu la victime.
Trăgeam speranță că la finalul lui 2024 voi putea circula de la București la Balș fără a mai merge pe drumul național, însă din ce am mai citit pe diverse site-uri pare că nu e realizabil un astfel de deznodământ. Cel mai probabil 2025 va fi anul în care se va tăia panglica.