Muzeele din Belgrad

Pe lângă mâncărurile gustoase, berea bună, centrul orașului și experiențele trăite acolo, în Belgrad am descoperit și câteva muzee destul de interesante ce nu ar trebui ratate dacă cumva ajungi să pui piciorul în a treia capitală situată de-a lungul Dunării. Cele 3 muzee pe care le-am vizitat și asupra cărora mă voi referi în acest articol în mod individual sunt: Muzeul Nikola Tesla, Muzeul Automobilului și Muzeul Aviației.

Muzeul Nikola Tesla

Pentru a putea povesti câteva chestiuni despre muzeu, mai întâi trebuie să spun cine a fost omul în cinstea căruia s-a creat acest muzeu. Așadar, Nikola Tesla (1856-1943) a fost inventator, fizician, inginer mecanic, inginer electrician, unul dintre promotorii cei mai importanți ai electricității comerciale pe plan mondial. Ca și naționalitate, acesta era sârb, iar ulterior a dobândit și cetățenie americană datorită invențiilor sale ce încă stau la baza funcționalității a multor aparate electrice din ziua de astăzi.

Istoria Muzeului Nikola Tesla începe în anul 1929, în momentul în care arhitectul Dragiša Brašovan de origine sârbă a ridicat o vilă într-un cartier rezidențial din centrul Belgradului. Câteva decenii mai târziu, în data de 5 decembrie 1952, printr-o hotărâre a Guvernului Republicii Populare Iugoslave, vila își schimbă destinația și se transformă în muzeu.

Astăzi, muzeul de dimensiuni nu foarte mari, păstrează peste 160 000 de documente originale, peste 2000 de cărți și jurnale, peste 1200 exponate din domeniul tehnic, dar și un număr impresionant de fotografii, planuri, schițe și desene ce au aparținut inventatorului. Toate acestea au fost aduse în țara sa natală datorită testamentului său în care și-a lăsat notată dorința ca toate posesiunile sale să fie trimise din America în Iugoslavia.

Ca și o particularitate, acest muzeu este singurul din lume care îi este dedicat lui Nikola Tesla și totodată singurul care conține obiecte ce au aparținut inventatorului. De asemenea, Nikola Tesla a dorit ca și trupul său să fie repatriat, dar din cauza faptului că deja fusese înmormântat și procesul de putrefație începuse s-a hotărât ca trupul său să îi fie incinerat, iar cenușa să fie adusă în Iugoslavia. Ca și o chestiune interesantă, dacă ajungeți la muzeu, puteți să stați la numai câțiva metri de Nikola Tesla pentru că tot corpul său transformat în cenușă se afla expus într-o salaă a muzeului într-o sferă de bronz pe un piedestal.

Eu, personal, am fost în multe muzee, atât în țară, cât și în străinătate, iar acesta a reușit să urce rapid în topul preferințelor mele. Lucrurile care m-au făcut să îndrăgesc Muzeul Nikola Tesla au fost simplitatea cu care au fost prezentate ideile și mașinăriile de acolo, dar și originalitatea prezentării ce se baza foarte mult pe exemple și demonstrații practice ale mașinăriilor de acolo.

Muzeul Automobilului

La fel ca și Muzeul Nikola Tesla, Muzeul Automobilului a fost construit tot în anul 1929, dar de data aceasta de un arhitect de origine rusă, Valeriy Stashevschy și era denumit Modern Garage, fiind totodată și primul garaj public din Belgrad.

Ideea de muzeu a pornit, la început, prin anii ’70, de la o colecție privată ce număra doar câteva mașini, dar care în timp a crescut considerabil.

Personal, eu, nu sunt tocmai un împătimit al mașinilor, dar știu să recunosc ce e cu adevărat valoros, iar pentru automobiliștii înfocați acesta este un must see pentru că aici pot admira modele foarte vechi și foarte rare ale unor mașini pline de istorie.

Singurul lucru care nu mi-a plăcut aici a fost faptul că mașinile erau pline de praf și păreau pline de praf. Cred că m-ar fi impresionat mai mult dacă era ulei de motor pe jos sau chiar niște benzină. De asemenea, lipsa unui ghid care să ne spună detalii despre fiecare mașină în parte a constituit un minus, dar per total a fost o experiență plăcută.

Muzeul Aviației

Acesta se află oarecum în afara Belgradului într-un spațiu destul de mare, iar prin comparație cu Muzeul Aviației din București, acesta esta cam cu 2-3 clase mai sus. A fost fondat în anul 1957 și prezintă numeroase tipuri de nave aeriene, motoare, echipamente, modele de nave aeriene si fotografii.

M-a impresionat felul în care erau prezentate exponatele în interiorul unei clădiri din sticlă ce seamănă cu o farfurie zburătoare. Avioanele, rachetele și dronele expuse erau prinse cu cabluri de tavanul clădirii astfel dând senzația că acestea se afla în zbor. Acest loc este recunoscut pe plan mondial pentru colecția de nave aeriene din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Continuă discuția mai jos:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.